teksti Niclas Müller   kuvat Ralph Richter

Uusi E-Sarja on
DIGINATIIVI

Digitalisaation sanotaan jo nyt mullistaneen elämäämme kaikilta osin – mukaan lukien liikkuminen ja autonsuunnittelu. Siksi ensikokemukset uudesta E-sarjasta tulivat yllätyksenä.

Vaikka auto on vuorenvarmasti internet-ajan tuote, joka on varusteltu viimeisintä huutoa olevalla teknologialla, näkymä tyylikkäästi pehmustetulta kuljettajan istuimelta ei ole maailmaa mullistava, vaan rauhallinen, tyylikäs ja turvallinen. Kaikki autossa henkii sitä, että sen suunnittelusta ovat vastanneet sisustamisen ja ohjaamon rakentamisen ammattilaiset eivätkä IT-alan osaajat. Mercedes-Benz on tavoittanut uudella E-sarjalla jotain merkittävää – kenties ensimmäistä kertaa tunne, jonka saa astuessaan ohjauspyörän taakse on, että digitaalinen vallankumous on ohitse.

Muotoilu on pääosissa niin auton sisä- kuin ulkopuolella. Korkea teknologia on sulautettu sisätiloihin sillä tavalla, että se näyttää täysin luonnolliselta.

Tavallinen lasiruutu peittää kahta valinnaisvarusteista korkearesoluutioista 12,3 tuuman vaakatasoista näyttöä. Näyttää kuin erittäin iso ja tyylikäs älypuhelin olisi nahkasisustuksessa hienostuneesti valaistuna ympäristöä korostavalla LED-valolla, jota kuljettaja voi säätää haluamakseen 64 eri värisävystä. Valinnanavaraa on jopa näyttötyökalujen ja grafiikan muotoilussa: ”klassinen”, ”urheilullinen” ja ”edistyksellinen”.

E 220 d Business
CO2-päästö102 g/km

Hinta
Mercedes-Benz uusi E-sarja sedan kokonaishinta alkaen E 220 d Business 52 933 € (sis. autoveron) arvioitu autovero 7 883 €

 

Katso lähin jälleenmyyjäsi ›

Asettamalla älypuhelimen keskikonsolissa olevaan pidikkeeseen, kuljettaja on napin painalluksella yhteydessä ulkoiseen antenniin ja hands-free-järjestelmään. Samanaikaisesti induktiivinen latausjärjestelmä täyttää puhelimen akkua langattomasti. Ohjauspyörä on toinen esimerkki siitä, kuinka elimellisesti digitaalinen teknologia on sijoitettu uuteen E-sarjaan. Sen neljässä puolassa on ensimmäistä kertaa kosketuspainikkeet. Kahden neliösenttimetrin kokoiset, kosketukseen reagoivat näppäimet mahdollistavat kuljettajan hallita koko tietojärjestelmää sormen pyyhkäisyllä joko vaaka- tai pystysuoraan. Kuljettaja voi pitää siis molemmat kädet ohjauspyörällä ja katseen tiessä – ja ohjauspyörä toimii alkuperäisessä tarkoituksessaan auton tärkeimpänä kontrollilaitteena. Ne, joiden mielestä toisenlainen hallintajärjestelmä on miellyttävämpi, voivat käyttää kosketuslevyä keskikonsolissa tai puheohjausjärjestelmää.

Pysäköintiavustin antaa kuljettajalle mahdollisuuden pysäköidä auto olemalla itse auton ulkopuolella, kiitos kauko-ohjattavan älypuhelinsovelluksen – erittäin käytännöllinen ahtaissa paikoitustilanteissa. Monille, jotka lapsuudessaan seurasivat televisiosarja Ritari Ässää, tämä on lapsuuden unelmien toteutuminen.

Liikenteessä kuljettajan apuna on lukuisia ajoavustinjärjestelmiä, jotka tuovat autonomisen ajamisen huomattavan paljon lähemmäksi. E-sarjaan saa valinnaisena järjestelmänä autopilotin. Etäisyysavustin ei pelkästään ehkäise kuljettajaa ajamasta liian lähellä edellä ajavaa kulkuneuvoa, se myös mahdollistaa edellä ajavan auton seuraamisen tietyn välimatkan päässä minkälaisella tiellä tahansa aina 210 kilometrin tuntinopeuteen saakka. Ohjausavustin auttaa kuljettajaa kaarteissa. Yli 130 kilometrin tuntinopeuksissa järjestelmän ei enää tarvitse turvautua näkyviin kaistamerkintöihin, vaan se kykenee toimimaan vaikka merkinnät olisivat epäselviä tai ne puuttuisivat kokonaan, esimerkiksi tietyömaaosuuksilla. Aktiivinen kaistanvaihtoavustin (saatavana toistaiseksi vain Saksassa) ohjaa sedania ennalta valitulle kaistalle esimerkiksi ohitustilanteissa. Jos muun liikenteen nopeus laskee, jarruja käytetään automaattisesti, kunnes tie edessä on jälleen avoinna. Pysäköintiavustin antaa kuljettajalle mahdollisuuden pysäköidä auto olemalla itse auton ulkopuolella, kiitos kauko-ohjattavan älypuhelinsovelluksen – erittäin käytännöllinen ahtaissa paikoitustilanteissa. Monille, jotka lapsuudessaan seurasivat televisiosarja Ritari Ässää, tämä on lapsuuden unelmien toteutuminen.

NÄKYVÄ HIENOUS
Yksiosainen perävaloyksikkö, jossa on ”tähtisumu”-efekti, lähettää houkuttelevaa hehkua.

E-sarja ei ole omassa luokassaan ainoastaan muotoilussa, sisustuksessa ja digitaalisissa mahdollisuuksissa, vaan myös moottorinsa ja jousituksensa osalta. E-sarja on kokoluokkansa ainoa auto, jossa on monikammioinen ilmajousitus. Air Body Control –järjestelmä ei ainoastaan säädä auton korkeutta, se myös valvoo jousituksen mukavuutta niin etu- kuin taka-akselin osalta.

Sedania saa joko nelisylinterisellä bensiinimoottorilla tai täysin uudella dieselmoottorilla. Molemmissa on vakiovarusteena 9G-Tronic 9-portainen automaattivaihteisto. Muita moottorityyppejä on suunnitteluvaiheessa – kuusisylinterisestä vaihtoehdosta ladattaviin hybrideihin.

Kaiken kaikkiaan uusi E-sarja on aivan omaa luokkaansa, se muistuttaa tyypillistä Mercedestä: siinä on älykäs teknologia ja muotoilu on tunteisiin vetoava. Aivan kuin kaksi olisi yhdistetty yhdeksi uudeksi. Ehkä digitalisaatio ei sittenkään ole muuttanut aivan kaikkea.

Uusi E-Sarja verkossa