Takaa turvallisuus aidoilla varaosilla

On varaosia, varaosia ja aitoja varaosia. Kaksi ensimmäistä lajia ovat yleisiä, mutta kumpaankin sisältyy pieni varoituksen sana.

Ensinnäkin, väärennetyt varaosat näyttävät ensisilmäykseltä hyvinkin aidoilta, mutta materiaali ei välttämättä ole alkuunkaan tarkoitukseen sopivaa. Tarvikevaraosat ovat jo astetta parempia, mutta eivät välttämättä täytä kaikkia varaosan toimivuudelle osana kokonaisuutta asetettuja vaateita. Haluatko tietää miksi?

Otetaanpa esimerkiksi jarrulevyt.

Alkuperäisosan tulee toimia moitteettomasti jopa 700 celsiusasteen  kuumuudessa, siis noin kaksi kertaa kuumemmassa, kuin mitä napolilaisten pizzantekijöiden suosima pizzauuni tuottaa. Vaikka alkuperäinen jarrulevy saattaa olla huomattavasti tarviketta kevyempi, sen on kestettävä myös siihen täysjarrutuksessa kohdistuva jarrupalan puristusvoimaa 3400 kg vastaava paino – siis täysikasvuisen sarvikuonon paino pienellä alueella.

 Sen on kestettävä myös siihen täysjarrutuksessa kohdistuva jarrupalan puristusvoimaa 3400 kg vastaava paino – siis täysikasvuisen sarvikuonon paino pienellä alueella.

Tai tuulilasi.

Alkuperäinen tuulilasi käy 650 celsiusasteen lämmössä valmistuksen aikana ja on valmis ottamaan vastaan sateen, lumen, auringon ja viiman vuosia eteenpäin. Tuntuu hassulta puhua vedenpitävyydestä, mutta jos satut asumaan Intian Mawsynramissa (maailman sateisin kolkka), autosi lasiin kaatuu vuosittain yli 15 000 litraa eli reilut sata täyttä kylpyammeellista vettä. Eikä unohdeta sitä, että tuulilasi sisältää nykyään melkoisesti teknologiaa, kuten antenneja ja sensoreita ja toimii myös näyttönä. Siksi tunnistat jokaisen uuden Mercedes-Benzin alkuperäisen lasin Gottlieb Daimlerin ja Carl Benzin allekirjoituksesta. 

Alkuperäinen varaosa ei maksa välttämättä tarvikeosaa enemmän. Mutta se on hintansa arvoinen viimeistään silloin, kun olet myymässä rakastasi eteenpäin ja ostaja kysäisee, mitä varaosia olet autossasi käyttänyt.

Katso myös