TEKSTI MICHAEL MOORSTEDT 

Uudenlaista urheilullista
SUORITUSKYKYÄ

Iskevä, suorituskykyinen, dynaaminen. Uusi GLC Coupé on Mercedes-Benz-malliston urheilullisin SUV-auto ja erittäin suorituskykyinen kaikilla alustoilla.

Kaikkihan tiedämme, että ulkonäköön ihastutaan, mutta sisimpään rakastutaan. Tämä pätee niin ihmisiin kuin autoihinkin - eikä uusi GLC Coupé ole tästä poikkeus. Auto tekee vaikutuksen jo ensivilkaisulla ja lunastaa pian lupauksensa ajossa.

GLC:n matala siluetti suorastaan kutsuu kuskiaan lähtemään liikkeelle. Sisätilat ovat C-sarjan innoittamina selkeät mutta tyylikkäät ja viihtyisät. Kookas näyttö, selkeät toimintopainikkeet sekä tuttu kosketuslevy keskikonsolissa takaavat kuljettajalle täyden avustinjärjestelmien hallinnan. Kun kytket aktiivisen kaista-avustimen ja etäisyyskontrollijärjestelmän päälle, auto kulkee kuin raiteilla.

GLC Coupén slogan julistaa auton olevan erittäin suorituskykyinen alustasta riippumatta. Me halusimme kuitenkin päästä itse toteamaan mallin tehot käytännössä, joten järjestimme testiryhmämme kanssa kaksipäiväisen matkan Alpeille plug-in hybridi GLC 350 e 4Maticilla.

GLC:n matala siluetti suorastaan kutsuu kuskiaan lähtemään liikkeelle. Sisätilat ovat C-sarjan innoittamina selkeät mutta tyylikkäät ja viihtyisät.

GLC 350 e 4MATIC Coupé

Moottori/teho
2,0-litrainen nelisylinterinen moottori sekä sähkömoottori; teho 235 kW, vääntömomentti 560 Nm.

Vaihteisto
7G Tronic Plus seitsenportainen automaatti.

Polttoaineenkulutus
EU-yhdistetty 2,7¬–2,5 l/100 km.

CO2-päästö
EU-yhdistetty 64–59 g/km

Energialuokka
A+

EI ENÄÄ SELITYKSIÄ

Testimatkamme tarkoituksena onkin nähdä, onko auto todella omimmillaan kaikilla alustoilla ja säilyykö vaikutelma yhtä tehokkaana kaikissa ympäristöissä.

Moottoritie on jäänyt taaksemme jo kauan sitten ja ohitamme kylän toisensa jälkeen ajaessamme pikkuteitä pitkin. GLC Coupén ominaisuuksien laajuus vakuuttaa, kun käytössä on valinnainen Dynamic Body Control -järjestelmä teräsjousituksella ja jatkuvasti säätyvällä iskunvaimennuksella. Vakaa, voimakas ja dynaaminen ovat sanoja, jotka nousevat heti mieleen autoa kuvailtaessa.

Voiko tämä auto todellakin yhdistää urheilullisuuden ja mukavuuden tinkimättä kummankaan tasosta? GLC Coupén kanssa aivan liian lyhyeksi jääneen kohtaamisen jälkeen vastaus on ehdottomasti kyllä - ja vieläpä hyvin helposti.

ENERGIALATAUTUNUT

Auton takaosan kytkimen kautta plug-in hybridi voidaan ladata myös virtapistokkeesta. Auto pystyy kulkemaan 32 kilometriä pelkän sähkömoottorin avulla, jolloin huippunopeus on 135 km/h.

HYVÄ KAIKESSA

Ajamme kohti Saksan ja Itävallan välistä rajaa. Maisemat vaihtuvat, kun ajamme pitkin kapeita, mutkittelevia teitä vaihtelevalla vauhdilla. Plug-in hybridi GLC Coupé voi suoriutua tehtävästään kolmella tavalla: täysin sähköisesti - jolloin kantama on jopa 34 kilometriä täydellä akulla – matkanteko tuntuu lähes epätodellisen tasaiselta. Toinen vaihtoehto on antaa 155 kW:n nelisylinterisen polttomoottorin ottaa ohjat ja antaa samalla akun latautua. Kun painat kaasun pohjaan, näyttöön ilmestyy "Boost" ja punaiset palkit osoittavat mistä auto ottaa tehonsa. Tällöin sähkömoottori tarjoaa 85 kW:n tehonsa polttomoottorin tueksi ja sinkauttaa GLC Coupén eteenpäin.

GLC Coupé pärjää hyvin myös liikenteen virrassa ja vastaa mukavuudeltaan luksusluokan sedania. Tämä urheilullinen coupé ei siis ole pelkästään pienen kohderyhmän malli, vaan vaikuttavan monipuolinen. GLC Coupé on melkein kahdeksan senttimetriä pidempi ja neljä senttimetriä matalampi kuin sen SUV-versio. Tällä on ulkonäöllistä merkitystä, mutta se myös takaa kuljettajalle hyvän näkyvyyden eteen ja sivuille ilman tunnetta, että kosketus tienpintaan häviäisi.

MAAILMA HARJOITUSMAASTONA

GLC Coupé edustaa itseään vakuuttavasti ympäristöstä riippumatta, niin kaupungissa kuin taajaman ulkopuolellakin. Voiko tämä auto todellakin yhdistää urheilullisuuden ja mukavuuden tinkimättä kummankaan tasosta? GLC Coupén kanssa aivan liian lyhyeksi jääneen kohtaamisen jälkeen vastaus on ehdottomasti kyllä - ja vieläpä hyvin helposti. Mukaan hybridiin ei ole otettu kaikkea mahdollista, ainoastaan ne parhaat palat.

Uusi GLC Coupé verkossa