Mercedes me connect 

Mercedes me connect -järjestelmä takaa autosi turvallisuuden

Asioiden internet on yksi tämän päivän puhutuimmista ilmiöistä. Autoilun maailmassa teknologiset innovaatiot luovat mahdollisuuksia entistä turvallisemmalle ja joustavammalle liikkumiselle. Mercedes me on Mercedes-Benzin palveluportaali, jonka sisältä löytyy monia kuljettajaa avustavia palveluita. Tässä artikkelissa tutustumme lähemmin Mercedes me connect-palvelun mahdollisuuksiin.

Mercedes-Benz hätäsoittojärjestelmä on tehtaalla esiasetettu palvelu, joka linkittää kuljettajan, Mercedes-Benz palvelukeskuksen ja auton tunnistinjärjestelmät toisiinsa saumattomasti. Autoon asennettu kommunikointimoduuli saa tiedon, jos auton turvavarusteita joudutaan onnettomuuden vuoksi aktivoimaan. Moduuli muodostaa välittömästi ilman kuljettajan erillisiä toimenpiteitä puheyhteyden auton matkustajien ja Mercedes-Benz palvelukeskuksen välille.

Onnettomuuden sijainti, auton matkustajien lukumäärä sekä onnettomuuden vakavuus saadaan selville auton lähettämän datan perusteella. Näin säästetään paljon arvokkaita minuutteja avun paikalle saamiseksi.

APU ON AINA LÄHELLÄ

Puheyhteyden muodostuttua asiakaspalvelija käy tilanteen läpi ja kartoittaa avuntarpeen. Mikäli autoon ei saada puheyhteyttä, asiakaspalvelija kutsuu pelastusviranomaiset onnettomuuspaikalle. Onnettomuuden sijainti, auton matkustajien lukumäärä sekä onnettomuuden vakavuus saadaan selville auton lähettämän datan perusteella. Näin säästetään paljon arvokkaita minuutteja avun paikalle saamiseksi. Koska palvelu on asennettu suoraan autoon, yhteyden saaminen ulkomaailmaan ei edes vaadi matkapuhelinta.

 

MATKA JATKUU VAIN YHTÄ NAPPIA PAINAMALLA

Saman moduulin Breakdown management -sovellus mahdollistaa yhteyden avuntarjoajiin teknisen vian keskeyttäessä matkan. Mikäli autoon tulee yllättävä ongelma, kuten esimerkiksi rengasrikko hiljaisella soratiellä tai vilkkaalla moottoritiellä pimeän aikaan, riittää kun kuljettaja painaa kattoyksikössä olevaa Service 24h -painiketta. Näin auto muodostaa puheyhteyden palvelukeskukseen. Puheyhteyden ja autosta saatavan sijaintitiedon sekä mahdollisen telediagnoosin avulla asiakaspalvelija pystyy lähettämään vikapaikalle paremmin valmistautuneen mekaanikon tai mahdollisesti hinauspalvelun. Kaikki tämä vain yhtä painiketta käyttäen.

Mercedes me connect -palveluista ja niiden saatavuudesta voit tiedustella lähimmältä Mercedes-Benz-jälleenmyyjältäsi.

Ei huolta huollosta

Kommunikointimoduulin kolmas mahdollisuus liittyy auton normaalien huoltopalveluiden hallintaan. Auton määräaikaishuollon lähestyessä auto, omistajansa niin salliessa, lähettää automaattisesti huoltoliikkeelle perustiedot huollon tarpeesta ja esimerkiksi jarrujen kunnosta. Asiakkaan itse määrittämä huoltoliike ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla ja tarjoaa huoltoajankohtaa.

Enää kuljettajan ei siis tarvitse itse selvittää auton ajokilometrejä, edellisestä huollosta kulunutta aikaa tai auton vaatimia huolto- tai korjaustoimenpiteitä. Sen sijaan riittää, että kuljettaja varaa itselleen sopivan huoltoajankohdan. Kun huoltoliikkeellä on etukäteen tiedossa kaikki huollossa tarvittava tieto, henkilökunta pystyy ennakoimaan tarvittavat osat, tarvikkeet sekä resurssit oikein. Näin huoltoliike voi ilmoittaa huollon keston ja kustannukset asiakkaalle tarkasti ja ikäviltä yllätyksiltä vältytään.

Mercedes me connect tulossa joulukuussa 2016.

Katso myös