Mercedes-Benz Uptime

Tiedolla ja suunnitelmallisuudella lisää tehokkkuutta

Kuvittele kuorma-auto, joka kertoo

... mitä ennakoivia huoltotoimenpiteitä se tarvitsee – ennen kuin havaitset huollon lähestyvän
... milloin se on menossa rikki – ennen kuin auto jää tien päälle
... mitä korjauksia ja osia tarvitaan – ennen kuin auto saapuu huoltokorjaamolle

Mercedes-Benzin uusi, raskaalle kalustolle tarkoitettu huolto-palveluiden seurantajärjestelmä Mercedes-Benz Uptime sai ensi-iltansa IAA 2016 -näyttelyssä Hannoverissa syyskuussa. Järjestelmä on tarkoitettu estämään kuorma-autokaluston käyttökatkoksia sekä tehostamaan ja nopeuttamaan korjauksia ja huoltoja. Samalla se tarjoaa Mercedes-asiakkaille reaaliaikaista tukea kaikissa kaluston käyttöön ja kunnossapitoon liittyvissä kysymyksissä. Mercedes-Benz Uptime-palvelu lisääkin kaluston käytön tehokkuutta, ennustettavuutta ja luotettavuutta sekä parantaa kuljetusyritysten mahdollisuuksia suunnitella ajoneuvojen tuottavaa käyttöä.

Järjestelmää on testattu 16 kuljetusyrityksen yhteensä 1400 kuorma-auton kalustossa neljässä Euroopan maassa. Mercedes-Benz Uptime on saatavilla tällä hetkellä 12 Keski-Euroopan maassa ja Suomessa se otetaan käyttöön heinäkuussa 2017. Uptimen käyttö edellyttää Mercedes-Benzin FleetBoard Connectivity -palvelualustan ja ajoneuvopäätteen hankkimista autoon.

Mercedes-Benz Uptime seuraa ajoneuvon kuntoa reaaliaikaisesti. Tieto tulevista huoltotarpeista välittyy huolto-organisaatiolle, joka ottaa yhteyden asiakkaaseen ja sopii huoltokäynnin aikataulusta.

Mercedes-Benz Uptime seuraa ajoneuvon kuntoa ja tilaa reaaliajassa 24/7-periaatteella. Kun autossa havaitaan huoltotarve tai korjauskohde, automaattiviesti lähtee Mercedes-Benzin asiakaspalvelukeskukseen. Kuorma-auton lähettämä tieto analysoidaan automaattisesti ja toimenpidesuositukset välitetään Mercedes-Benz huolto-organisaatiolle. Huolto ottaa yhteyttä asiakkaaseen, käy läpi suositellut toimenpiteet sekä sopii niiden aikataulutuksesta ja varaa huoltoajan autolle sen mukaan, kuinka kiireellinen on huollon tarve. Huoltoa varten korjaamo pystyy jo etukäteen varmistamaan tarvittavien osien saatavuuden sekä toimenpiteiden keston. Mikäli autossa havaitaan akuutti rikkoutumisriski, tieto välitetään asiakaspalvelukeskukseen, joka puolestaan ottaa yhteyttä auton käyttäjän määrittämään Mercedes-Benz-huoltoon. Näin auton vaatimat korjaukset voidaan toteuttaa nopeasti, joustavasti ja taloudellisesti niin, että käyttökatkokset jäävät mahdollisimman lyhyiksi.

Mercedes-Benz Uptime -asiakkaille välitetään tietoa palvelun piirissä olevan kaluston kunnosta kattavasti ja reaaliaikaisesti ”Mercedes-Benz Uptime” -asiakasportaalin avulla. Asiakas näkee kaikki viestit ja suositukset yhdellä silmäyksellä. Ajoneuvo-yksilöiden osalta tiedot kulutusosista ja nestetasoista voidaan myös katsoa suoraan portaalin sivuilta. Palvelun avulla kuljetusliikkeellä on aina tarkka tieto kaluston teknisestä kunnosta.

Mercedes-Benz Uptime -palvelun tavoitteena on lisätä telematiikan ja analytiikan avulla tietoa ja tuoda se tarvittaessa huoltopisteelle ja asiakkaalle päätettäväksi ja käsiteltäväksi; korjaamokäyntien tarve vähenee ja myös korjaamolla käytetty aikaa lyhenee. Kuorma-auton tullessa huoltoon huoltohenkilöstö tietää etädiagnostiikan ansiosta jo etukäteen, mitä on odotettavissa. Reaaliaikainen oikea tieto ja sunnitelmallisuus mahdollistavat tehokkuuden ja luotettavuuden kasvun kuljetusliikkeissä.