Liitettävyyspalveluiden
uusi aikakausi

Kesän aikana Mercedes-Benz tuo Mercedes me -liitettävyyspalvelut kevyisiin hyötyajoneuvoihin. Raskaalle puolelle tuodaan uusi Mercedes-Benz Uptime-palvelu. Uusien palveluiden tarkoituksena on kaluston käytön helpottaminen ja käyttöasteen nostaminen.

”Mercedeksen kevyille tavara-autoille tarkoitetut uudet Mercedes me Vans -liitettävyyspalvelut mahdollistavat ajotietokoneen keräämien tietojen tarkastelun ja valikoitujen parametrien säätelyn, joko tietokoneen tai älypuhelimen avuilla sekä huoltotarvetietojen välittämisen korjaamolle ja huoltotietojen selaamisen. Tarjolle tuodaan kaksi toisistaan poikkeavaa palveluvaihtoehtoa”, toteaa tuotepäällikkö Risto Ahola Mercedes-Benz hyötyajoneuvojen maahantuonnista.

Mercedes me Vans connect

Uusi Mercedes me Vans connect -palvelu mahdollistaa auton ajotietokoneen keräämien tietojen tarkastelun ja eri toimintojen etäkäytön internetin välityksellä, eri alustoja käyttäen. Peruspalvelut, kuten huoltojen hallinta, telediagnoosi tai hätäpuhelujärjestelmä ovat ilmaisia. Lisälämmityslaitteen ohjauksen, polttoainetilanteen seuraamisen tai auton tilan etäkyselyt ovat puolestaan aikaan sidottuja ja maksullisia lisäpalveluita. Tämä palvelu on saatavissa tällä hetkellä tila-autojen lippulaivaan V-sarjaan.

Uusi Mercedes me Vans connect -palvelu mahdollistaa auton ajotietokoneen keräämien tietojen tarkastelun ja eri toimintojen etäkäytön internetin välityksellä, eri alustoja käyttäen.

Mercedes me Vans Adapter

Mercedes me vans Adapter -palvelu tarjoaa monia ammattikäytössä päivittäin tarvittavia palveluita, kuten polttoaineen kulutuksen seurannan ja mahdollisuuden sähköisen ajopäiväkirjan ylläpitoon. Mercedes me vans Adapter koostuu auton diagnoosipistorasiaan liitettävästä laitteesta ja älypuhelimeen ladattavasta Mercedes me Adapter App -sovelluksesta. Mercedes me Adapter kommunikoi puhelinsovelluksen kanssa Bluetooth-yhteyden välityksellä. Ajon aikana kerättäviä tietoja voidaan käyttää erilaisiin turvallisuus-, huolto- ja liikkuvuustoimintoihin. Yksityiset tiedot kuten ajomatkalistat ja tankkaustapahtumat tai sijaintitiedot tallentuvat ensisijaisesti vain puhelimen muistiin. Asiakkaalla on mahdollisuus lähettää tietoja esimerkiksi kotikoneelle. Kesäkuussa asiakkaille lanseerattava Adapter on maksuton ja vain mahdolliset datayhteysmaksut ovat asiakkaan vastuulla.

”Uudet edelläkävijän digitaaliset palvelut tulevat muuttamaan koko asiakaspalvelukokemusta. Uusien palveluiden avulla pystymme palvelemaan paremmin asikkaitamme. Mercedes-Benz Uptime vie huoltojen ja korjausten ennakoitavuuden kokonaan uudelle tasolle”, tuotepäällikkö Risto Ahola kertoo.

Mercedes-Benz Uptime

Mercedes-Benzin uusi, raskaalle kalustolle tarkoitettu huoltopalveluiden seurantajärjestelmä Mercedes-Benz Uptime vähentää kuorma-autokaluston käyttökatkoksia sekä tehostaa huolto- palveluvalmiutta. Uptime-palvelu edellyttää Mercedes-Benzin FleetBoard Connectivity -palvelualustan ja ajoneuvopäätteen. Palvelu tuodaan tulevan kesän aikana tarjolle valikoituihin Actros-, Arocs- ja Antos -kuorma-automalleihin.

”Fleetboardista poiketen uusi Uptime-palvelu kerää sekä analysoi tietoa kaikilta auton eri antureilta ja ilmoittaa automaattiesti Mercedeksen palvelukeskukseen mahdollisista poikkeamista, tai vaikkapa vaihtorajan saavuttaneista jarrupinnoista. Kun autossa havaitaan huoltotarve tai mahdollinen korjauskohde, Uptimen kokoama automaattiviesti lähtee Mercedes-Benzin asiakaspalvelukeskukseen. Tapauskohtaisesti huolto ottaa yhteyttä asiakkaaseen, käy läpi suositellut toimenpiteet sekä sopii jatkotoimenpiteistä. Uptime-palvelun ansiosta korjaamo voi jo etukäteen varmistaa tarvittavien osien saatavuuden sekä toimenpiteiden keston”, Risto Ahola kertoo.

Kuljetusliikkeille Mercedes-Benz Uptime-palvelu merkitsee ennakoimattomien pysähdysten vähenemistä ja kaluston käyttöasteen kasvua.